وزیر فرهنگ و رئیس کمیسیون ملی فرهنگ و هنر فیلیپین به همراه معاون سفیر این کشور از نمایشگاه «طلایه‌داران خطه خط» در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کرد. به گزارش شاینا از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، ویکتورینو ماپا مانالو وزیر فرهنگ و رئیس کمیسیون ملی فرهنگ و هنر فیلیپین به همراه معاون سفیر […]

وزیر فرهنگ و رئیس کمیسیون ملی فرهنگ و هنر فیلیپین به همراه معاون سفیر این کشور از نمایشگاه «طلایه‌داران خطه خط» در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کرد.

به گزارش شاینا از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، ویکتورینو ماپا مانالو وزیر فرهنگ و رئیس کمیسیون ملی فرهنگ و هنر فیلیپین به همراه معاون سفیر فلیپین در تهران از نمایشگاه «طلایه‌داران خطه خط» (مروری بر یکصد سال تحولات خوشنویسی ایران از دوره قاجار تا اوایل دهه پنجاه)، در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کرد.

ویکتورینو ماپا مانالو وزیر فرهنگ و رئیس کمیسیون ملی فرهنگ و هنر فیلیپین ضمن بازدید از نمایشگاه «طلایه‌داران خطه خط»، آثار خوشنویسی ایرانی را هنری بسیار ظریف و زیبا توصیف کرد و سیر تحول آن از دوره قاجار تا دوران معاصر را به لحاظ زیبایی شناسی ستود.

وی پس از بازدید از نمایشگاه «طلایه‌داران خطه خط»، از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران گفت: این موزه دارای شاهکارهای بسیاری از هنرمندان هنر مدرن و معاصر جهان و غرب است که برخی از آنها به لحاظ مطالعات تاریخی هنر در زمره مهمترین و تاثیرگذارترین آثار هنری هستند.

همچنین دیدن برخی از آثار ارزشمند هنرمندان ایرانی گنجینه موزه برای وزیر فرهنگ فیلیپین بسیار جالب توجه و تحسین برانگیز بود.

بازدید وزیر فرهنگ فیلیپین از موزه هنرهای معاصر تهران

رئیس کمیسیون ملی فرهنگ و هنر فیلیپین با توجه به اینکه پژوهشگر هنر است با اشاره به معماری خاص و منحصر به فرد موزه هنرهای معاصر تهران، این بنا را یادآور و مشابه بناهایی همچون موزه گوگنهایم نیویورک و موزه خوآن میرو در بارسلونای اسپانیا دانست که دارای عناصر معماری سنتی اقلیم ایران نیز هست.

ماپا مانالو ضمن اعلام آمادگی، ابراز علاقه و امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک امکان همکاری مشترک بین موزه‌های دو کشور در بالاترین سطوح و با رعایت استاندارهای لازم محقق شود.

نمایشگاه مروری بر یکصد سال تحولات خوشنویسی ایران (از دوره قاجار تا اوایل دهه پنجاه)، منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، موزه خوشنویسی ایران و انجمن خوشنویسان ایران با عنوان «طلایه‌داران خطه خط» از ۲۲ تا ۳۰ مهرماه ساعت ۹ تا ۱۸ در موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله برپاست.

در این نمایشگاه بیش از یکصد اثر از ۷۰ هنرمند از جمله اسدالله شیرازی، ملک‌محمد قزوینی، علی‌محمد اصفهانی، عبدالحسین قزوینی، محمدرضا کلهر، میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزا کاظم طهرانی، میرحسین خوشنویس باشی، مهدی شریف شیرازی، محمد ساوجبلاغی، محمدحسین عمادالکتاب، حسین مخصوص، علی مخصوص، علی منظوری، عباس منظوری، تقی حاتمی، علی اکبر کاوه، علی آقا حسینی، ابراهیم بوذری، سیدحسن میرخانی، سیدحسین میرخانی به نمایش درآمده است.

همچنین آثار احمد معصومی نجفی زنجانی، حسین زنده‌رودی، اصغر بوذری، رضا مافی، اویس وفسی، علی ابریشمکار، حسین کاشیان، عبدالله فرادی، سعید شمس انصاری، جهانگیر نظام‌العلما، فتحعلی واشقانی فراهانی، حبیب‌الله فضائلی، سیف‌الله یزدانی، فرامرز پیلارام، علی راهجیری، محمد سلحشور، نصرالله افجه‌ای، عباس اخوین، غلامحسین امیرخانی، سیدمحمد احصایی، کیخسرو خروش، جلیل رسولی، یدالله کابلی، محمدحسین عطارچیان، ابوالحسن محصص مستشاری در نمایشگاه «طلایه‌داران خطه خط» ارائه شده است.

همزمان با نمایش آثار، برخی اسناد، لوازم و ادوات خوشنویسی استادان بزرگ نیز در موزه به نمایش گذاشته شده است.