دکترفرید محمدی کارگردان، تهیه کننده و بازیگر: راه و روش صحیح بازیگری را از تجربه در صحنه تئاتر می‌توان آموخت. فرید محمدی متولد ۱۳۵۶ که در رشته حقوق تحصیلات عالیه در کشور ترکیه را دارد، وی از سنین نوجوانی به هنر بازیگری و نمایش علاقمند شد و وارد این عرصه گردید. محمدی در سال‌های بعد […]

دکترفرید محمدی کارگردان، تهیه کننده و بازیگر: راه و روش صحیح بازیگری را از تجربه در صحنه تئاتر می‌توان آموخت.

فرید محمدی متولد ۱۳۵۶ که در رشته حقوق تحصیلات عالیه در کشور ترکیه را دارد، وی از سنین نوجوانی به هنر بازیگری و نمایش علاقمند شد و وارد این عرصه گردید. محمدی در سال‌های بعد در زمینه نمایشنامه نویسی، بازیگری و تولید فیلم نیز تجربیاتی بدست آورد و به شکل جدی تر به علاقه خود پرداخت.

در ادامه توجه شما خوانندگان گرامی را به گفتگویی که با این هنرمند در زمینه تجربیات و کارنامه هنری وی و همچنین فعالیت‌های دیگر ایشان انجام شده است، جلب می‌نماییم.

لطفا شرحی از تجربیات اولیه هنری خود برای ما بازگو کنید.

در زمینه های مختلف هنری بویژه تئاتر، بازیگری و نمایشنامه نویسی در دوران دانش‌آموزی و دانشجویی فعال بودم و چندین مقام نیز در سطح استانی و کشوری کسب کردم البته در مقاطعی به دلیل مشغله کاری و تحصیلی کمی از بازیگری فاصله گرفتم و اخیرا مجددا در این زمینه مشغول به فعالیت هستم.

در صحنه تئاتر پروژه هایی که کار کردید به خاطر دارید؟

بله کارهای نمایشی زیادی تجربه کرده‌ام از جمله تئاتر نوبت آینه‌ها که به نویسندگی احمد رضا رافعی بود را خودم کارگردانی کردم و البته بازیگر هم بودم و این نمایش در جشنواره استانی به مقام اول رسید. چند کار تئاتر هم با آقای دکتر مظاهری انجام دادم. مانند نقاش عاشق، باغ آلبالو، دایره گچی قفقازی و در چند پروژه دیگر که البته سینمایی بود با ایشان همکاری کردم. و همچنین تئاتر آهنگهای لندندری تهیه کننده بودم و تئاتر  پروانه محبت و خیلی کارهای دیگر ..‌‌…

در عرصه تصویری، چه فعالیت‌هایی در تلویزیون و یا سینما داشتید؟

در زمینه سینمایی بنده هم به عنوان بازیگر و هم تهیه کننده و کارگردان و مدیر تولید و سرمایه گذار فعالیت داشته ام  و آثاری مانند ماهی کوچولوها دعا می‌خوانند، کینه سبز، دوراهی تردید و منو اشتباه گرفتی و در فیلم کلید ارثیه و چندین پروژه دیگر به عنوان مدیر تولید حضور داشتم. همچنین مستند سینمایی روایی مرد زیتونی هم علاوه بر سمت تهیه کنندگی، نقش اصلی نیز برعهده خودم بود. در فیلم سینمایی آسیه نیز حضور داشتم بودم و اسپانسر مالی چنیدن پروژه های سریالی و سینمایی بودم.

در زمینه بازیگری همچنین در سریال روزهای ابدی با موضوع تاریخ معاصر کشور حضور داشتم و همچنین در سریال ممنوعه نیز نقشی بر عهده دارم. در سریال کاميون، سریال بوم و بانو، سریال مجردها، سریال زیر خاکی، فیلم سینمایی سفرصفرعلی، فیلم سینمایی ۵۲  هرتز  و فیلم سینمایی هرماس  ایفای نقش کرده ام  البته پیشنهاد یک اثر سینمایی هم دارم و قرارداد آن هم نهایی شده و کار در مرحله پیش تولید است.

در ضمن بنده به عنوان نماینده فرهنگی موسسه فیلم‌نگاران در خدمت آقای عباس رافعی عزیز که کارگردان و تهیه کننده سینما هستند بوده و همچنین در پایگاه خبری نسل انقلاب به عنوان نماینده تام الاختیار مجموعه فرهنگی سینمایی نسل انقلاب در عرصه فرهنگی در داخل و خارج از کشور مشغول فعالیت هستم. ضمن اینکه بعنوان مدیر تولید این مجموعه و هم عضو خبرنگاران پایگاه خبری نسل انقلاب هستم. در کنار کارهای خودم کلاسهای آموزش بازیگری و فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی   نیز دارم و تدریس می‌کنم.

گویا ورزش را هم به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنید لطفا در این زمینه توضیح بیشتری دهید؟

بله بنده از سال۱۳۹۰ عضو انجمن «وادوکای کاراته دو» جمهوری اسلامی ایران با ریاست پرفسور محمد باقرآقامیری هستم. همچنین ورزش کونگ فو را نیز به صورت حرفه ای دنبال می‌کنم.

شاید بتوان گفت بهترین دستاورد فعالیت ورزشی بنده این است که با وجود اینجانب در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی، در هیچ صحنه ای دیگر نیاز به بدلکار نبوده و خود بنده از عهده تمام فعالیت‌های فیزیکی سخت و سنگین که در نقش لحاظ شده است، بر خواهم آمد. البته شخصی که فعالیت ورزشی مداوم دارد همواره در کار خود انرژی مثبت و مضاعفی خواهد داشت و این انرژی در بازیگری برای بنده بسیار مفید بوده است.

به جز بازیگری و فعالیت هنری مشغول به چه فعالیت های دیگر هستید؟

بنده در زمینه اقتصادی در شمال کشور فعال بوده و با تولید و فرآوری زیتون و روغن زیتون و انواع ترشیجات موفق به اشتغال زایی برای اهالی بومی منطقه شامل شهرهای رشت، لوشان، رودبار و منجیل و دیگر نقاط به صورت مستقیم وغیرمستقیم شد‌ه‌ام و قصد دارم با توسعه فعالیت خود سهمی هرچند کوچک در اشتغال زایی منطقه داشته باشم و در زمینه صادرات و واردات با کشورهای دیگر نیز فعالیت دارم.

با توجه به فعالیت شما در عرصه هنری چه بازیگری و چه پشت صحنه در زمینه تولید چه نظری دارید؟

در زمینه تولید باید بگویم مسئولین به جای توجه به آمار کمی تولید باید بیشتر به کیفیت آثار توجه کنند تا آثاری که چه در سینما و تلویزیون و یا به صورت نمایش خانگی عرضه می‌شود با وسواس بیشتری تولید شود و در نتیجه بازخورد بهتری نیز نزد مخاطب خواهد داشت.

اگه فرزندی داشتید وی را به ورود به عرصه هنر و بازیگری تشویق می کردید؟

من با توجه به شرایط و مشغله تحصیلی و کاری هنوز ازدواج نکردم اما باید بگویم بهتر است خانواده ها فارغ از علاقه و دغدغه های شخصی خود، نسبت به علاقه فرزندان خود به هنر در هر گرایشی سخت نگیرند. ضمن احترام به نگرانی‌های والدین برای آینده فرزندان، معتقدم پدر و مادر باید اجازه دهند فرزندان علاقه شخصی خود را دنبال کنند. بدون شک موفقیت در پیگیری آن چیزی است که شخص استعداد و علاقه زیادی در آن دارد.

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی برای کسانی که قصد ورود به عرصه تولید به عنوان سرمایه گذار و یا حامی مالی را دارند چه توصیه‌ای دارید؟

باید گفت کسانی که به  کار فرهنگی و هنری بیشتر به دیدگاه تجارت نگاه می‌کنند طبیعتا نباید به آن وارد شوند. درست است که در این کار نیز ممکن است سود مالی نیز وجود داشته باشد اما باید گفت شخصی که وارد این عرصه می‌شود باید دغدغه فرهنگ و هنر این کشور را در خود داشته و عاشق این کار باشد. به همه کسانی که علاقمند به فرهنگ این سرزمین هستند و می‌توانند در زمینه تولید فعالیت داشته باشند توصیه می‌کنم حتما در این زمینه وارد شده تا به یاری هنرمندان، تولید آثار هنری با کیفیت بیش از پیش محقق گردد.

در آخر برای علاقمندان جوانی که بسیار مشتاق هستند در زمینه بازیگری فعالیت داشته باشند چه توصیه ای دارید؟

من به همه علاقمندان پیشنهاد می‌دهم ابتدا وارد عرصه تئاتر شوند چرا که تجربه در این زمینه بسیار برای ادامه راه بازیگری مفید است. اصول درست و صحیح بازیگری را در صحنه تئاتر و در نزد اساتید مجرب این رشته می‌توان به خوبی آموخت وگرنه ممکن است در زمینه بازیگری در مرحله‌ای حضورِ موفقی داشته باشند اما این موفقیت با توجه به عدم پشتوانه علمی و هنری لازم، به سرعت رو به افول خواهد گذاشت.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

من آرزوی سلامتی  و سربلندی و خوشبختی و سعادت برای ملت عزیز ایرانمان  را از خداوند منان و متعال خواهانم.

با آرزوی روزهای خوش

  • نویسنده : حسین شبردل بایگی