نقاش و مجسمه‌ساز جوان کشور با اشاره به تاثیر هنر در رشد اقتصاد گفت: تاثیر فروش آثار هنری بر پویایی اقتصاد هنر و توسعه فرهنگی و اجتماعی امری اجتناب‌ناپذیر است و موجب شکوفایی، تقویت اندیشه، خلاقیت و پیشرفت می‌شود. به گزارش شاینا؛ پرستو عزیزی هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز از زمان کودکی به واسطه مادرش که نقاش […]

نقاش و مجسمه‌ساز جوان کشور با اشاره به تاثیر هنر در رشد اقتصاد گفت: تاثیر فروش آثار هنری بر پویایی اقتصاد هنر و توسعه فرهنگی و اجتماعی امری اجتناب‌ناپذیر است و موجب شکوفایی، تقویت اندیشه، خلاقیت و پیشرفت می‌شود.

به گزارش شاینا؛ پرستو عزیزی هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز از زمان کودکی به واسطه مادرش که نقاش است با هنر آشنا شد و از سال ۱۳۷۳ به صورت متمرکز نقاشی را آغاز کرده و این هنر را به صورت خودآموخته فراگرفته است.

وی از سال ۱۳۸۰ برای ادامه تحصیل به آمریکا می‌رود و ضمن ادامه دادن نقاشی به شکلی جدی و حرفه‌ای‌تر در این کشور، مجسمه‌سازی را آغاز و چندین نمایشگاه در تگزاس و آمریکا برگزار می‌کند. استقبال مخاطبان از این نمایشگاه‌ها سبب می‌شود تا هر روز جدی‌تر از پیش به هنر نگاه کند.

عزیزی سال ۱۳۸۴ به ایران بازمی‌گردد، وی چندین نمایشگاه در ایران و کشورهای مختلف برگزار کرده و در پی فعالیت‌های تحصیلی و حرفه‌ای خود در خارج از کشور، تجارب و دیدگاه‌هایی به دست آورده است. عزیزی تابستان سال گذشته با ارایه آثاری در نمایشگاه گروهی نقاشی، مجسمه‌ و چیدمان «موازی» در گالری راگادید شرکت کرد.

با این هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز گفت و گویی انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد:

شما چندین نمایشگاه در ایران و خارج از کشور برگزار کردید به نظر شما یک نمایشگاه هنری خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

نمایشگاه‌های هنری در ایران با انگیزه‌های متفاوتی شکل می‌گیرد. اگر فعالیت هنری را نوعی ارتباط بدانیم نمایشگاه‌ها برای هنرمندان انگیزه‌ای است که پیام یا اثر را به مخاطبان منتقل کنند. بنابراین نقش نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کنند در این زمینه بسیار حساس و دقیق است.

برای هر هنرمندی که بخواهد آثار هنری اش را به نمایش بگذارد انتخاب گالری مناسب یکی از مهمترین موارد است. هیچ کس نمی‌تواند تاثیر گالری را بر کیفیت برگزاری نمایشگاه انکار کند. نخستین و مهمترین مسئله‌ای که باید برای برگزاری نمایشگاه به آن توجه کرد پیدا کردن گالری متناسب با آثار هنری هنرمند است؛ شرایطی مساعد و کافی باید برای معرفی هنرمند و آثارش باشد تا در ذهن مخاطب بماند.

براساس تجربه شخصی مهمترین ویژگی‌های گالری مناسب، شامل چندین موارد است که نخستین مورد اعتبار گالری است. یک گالری خوب باید برای هنرمندان و هنردوستان از سطح مشخص شده برخوردار و دارای اعتبار باشد و به اندازه کافی بازدیدکننده داشته باشد. همچنین از آثار به خوبی محافظت کند و در صورت امکان ارائه بیمه آثار برای حوادث احتمالی یکی از ویژگی‌های مهم است.

دومین مورد طراحی و دکوراسیون مناسب است. در نخستین چیزهایی که به محض ورود نمایشگاه به چشم بیننده می‌آید خلاقیت و نوآوری در دکوراسیون و چیدمان نمایشگاه است که متناسب با آثار باشد. یک گالری خوب باید فضا و نور کافی، تهویه مناسب و ظرفیت بالا برای پذیرش جمعیت زیاد را داشته باشد.

سومین مورد این است که گالری به روز باشد. گالری‌ها باید سعی کنند خود را به روز نگه دارند و بستری را برای معرفی خود در شبکه‌های اجتماعی و جذب افراد جدید فراهم کنند. چهارمین مورد دارابودن کادر مجرب است زیرا در حین برگزاری نمایشگاه لازم است خدماتی به هنرمندان و بازدیدکنندگان از طرف گالری ارائه شود.

همچنین مکان گالری بسیار مهم است، گالری باید در مکان مناسب چه از لحاظ رفت و آمد و چه از لحاظ منطقه، مکان مناسبی برای بازدیدکنندگان باشد. در پایان یک گالری خوب باید بتواند مرکز توجه همه باشد و بیننده را به وجد آورد، ارتباط بین هنر و بینندگان را درست طراحی کند که وقتی آنان وارد فضای گالری می‌شوند به سمت هنر سوق داده شوند.

معیارهای افراد برای انتخاب و شرکت در نمایشگاه‌ها چگونه باید باشد؟

به نظر من رعایت یک سری اصول برای شرکت در نمایشگاه لازم و ضروری است. شرکت در نمایشگاه بدون مطالعه و نسنجیده ممکن است نه تنها مفید نباشد بلکه باعث اتلاف وقت و انرژی هم شود. افراد برای انتخاب و حضور در نمایشگاه‌ها باید به موارد مختلفی توجه کنند که مهمترین مورد انتخاب نمایشگاه براساس علاقه‌مندی آنان است.

هنرمندان چه معیارهایی را باید برای شرکت در نمایشگاه‌ها مدنظر قرار دهند؟

مهمترین معیار، انتخاب درست و سنجیده گالری است که باید متناسب با سطح کاری هنرمند باشد. دومین مورد کیوریتور است زیرا اساس وجود کیوریتور به دلیل ارتقای سطح کیفیت انتخاب اثر است.

برگزاری و نمایش هر چه بهتر یک رویداد هنری در یک بستر منسجم برای جهت‌بخشی و تاثیرگذاری بیشتر آن است که نقش بسیار مهمی در برگزاری نمایشگاه دارد.

سومین مورد موضوع نمایشگاه است. موضوع هم یکی از معیارهای مهم برای انتخاب نمایشگاه است که نوع نمایشگاه و همخوانی با آن بسیار حائز اهمیت است.

چهارمین مورد خلاقیت در نمایشگاه است زیرا این موضوع می‌تواند سبب دست یافتن به الهامات و ابتکار عمل در ایجاد یک اثر هنری شود. مورد آخر لیست هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه است زیرا هنرمندانی که در یک نمایشگاه گروهی آثارشان در کنار هم ارایه می‌شود حائز اهمیت است و باید در یک راستا و همسو باهم باشند.

همچنین تجربه شخصی هنرمند، اطلاعات و دانسته‌های او کمک می‌کند که بهترین انتخاب نمایشگاه و شرکت در آن را داشته باشد.

به نظر شما اهمیت اقتصاد هنر در رشد و توسعه فعالیت‌های هنری چیست؟

امروزه هنر در سرتاسر جهان نقش مهمی در اقتصاد دارد و از عوامل تاثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی به شمار می‌آید. فروش آثار هنری و موفقیت در بازار هنر سال‌هاست که یکی از مهمترین دغدغه فعالان و هنرمندان عرصه‌های مختلف در جهان محسوب می‌شود که می‌تواند در چارچوب ساختارمند و برنامه‌ریزی شده تاثیر زیادی بر رونق این حوزه و خلق آثار هنری جدید و فاخر داشته باشد.

تجربه ثابت کرده است که فروش آثار هنری هنرمندان موجب شکوفایی، تقویت اندیشه، خلاقیت و پیشرفت می‌شود.

خرید آثار هنری بر پویایی اقتصاد هنر و توسعه اجتماعی امری اجتناب‌ناپذیر است. این در حالی است که ارائه و فروش آثار هنری در گالری‌ها و برگزاری مراسم حراج یکی از مهمترین و اصلی‌ترین راه پویایی چرخه اقتصاد هنر است. اقتصاد و هنر باید در کنار یکدیگر حرکت کنند، از جمله عواملی که بر افزایش فروش آثار تاثیر قابل توجهی دارد تبلیغات و فعالیت‌های ارتباطی است. درک این موضوع که خرید آثار هنری می‌تواند نوعی سرمایه‌گذاری باشد برای بعضی افراد هنوز دشوار است و اطلاع‌رسانی و ارتباطات می‌تواند به تقویت این بینش کمک کند.

همچنین فروش آثار هنری علاوه بر رشد و توسعه فرهنگ و پیشرفت اجتماعی، موجب شکوفایی و توسعه هنر، تفکر جدید و خلاق و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی می‌شود که باید برای آن راهکارهای جدید و همسان با کشورهای مدرن پیدا کرد.

  • نویسنده : حسین شیردل بایگی