سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران (سمفا) با انگیزه‌های بزرگی متولد شد که نسخه آزمایشی آن (که خیلی زود به عنوان نسخه اصلی معرفی شد)، نتوانست بخش قابل‌توجهی از آن کارکردها را پوشش دهد. حالا سمفا چند روزی از دسترس خارج شده و این انتظار قوت گرفته که تعاریف ذاتی سمفا، این‌بار طراحی و […]

سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران (سمفا) با انگیزه‌های بزرگی متولد شد که نسخه آزمایشی آن (که خیلی زود به عنوان نسخه اصلی معرفی شد)، نتوانست بخش قابل‌توجهی از آن کارکردها را پوشش دهد. حالا سمفا چند روزی از دسترس خارج شده و این انتظار قوت گرفته که تعاریف ذاتی سمفا، این‌بار طراحی و اجرا شده و در نسخه حدید این سایت، رونمایی شود.

به گزارش شاینا، هم‌اکنون چند روزی است که سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران (سمفا) از کار افتاده و مدیران سازمان سینمایی درصدد هستند تا نسخه به‌روزتری از این سایت جامع را بارگزاری کنند. سمفا، از ابتدا با شک و تردیدهایی، پا به عرصه گذاشت. قرار بود علاوه بر نمایش به‌لحظه آمار فروش فیلم‌های در حال اکران، تعداد مخاطبان و تعداد سانس‌های هر فیلم، سهم سینمادار، تهیه‌کننده و پخش‌کننده را در لحظه جدا کرده و به این مشکل چنددهه‌ای پایان دهد. فرآیندی که از ابتدا در ساختار این سایت لحاظ نشد و تنها ۳ فاکتور فروش فیلم، تعداد مخاطبان و تعداد سانس‌ها نمایش داده شد و فعال‌شدن مکانیزم جداسازی، به روزهای آینده موکول شد که این روزهای آینده، پس از گذشت چند سال، هرگز محلی از اعراب پیدا نکرد و اجرایی نشد.

حالا اما در همین فروش روزانه و امکانات حداقلی که سمفا ارائه می‌داد نیز خلل وارد شد و این سایت به همین دلیل از دسترس خارج شد تا ضمن تقویب زیرساخت‌های نرم‌افزاری، احتمالا بخش‌های دیگری نیز به کارایی این سایت افزوده شود. در همین رابطه، چند راهکار با قابلیت اجرایی نه‌چندان دشوار مطرح می‌شود که امیدواریم در نسخه جدید سمفا لحاظ شود.

۱. یکی از رسالت‌های مهم سمفا، بحث جداسازی درصد مربوط به سینمادار، تهیه‌کننده و پخش‌کننده است که این اتفاق در بزنگاه‌هایی چون کرونا و یا اتفاق‌های پائیز سال گذشته که منجر به رکود سینماها شد، تا اندازه یک اتفاق بحران‌زا ظاهر شده و حاشیه‌هایی را رقم زد که پای سازمان سینمای را نیز به میان کشید. بحث بدهی سینماها به تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان، مقوله‌ای بسیار قدیمی است که قرار بود توسط سمفا مرتفع شود بنابراین انتظار می‌رود که نسخه جدید سمفا، چنین قابلیتی را داشته باشد و بیش از یک سایت خبری ظاهر شود.

۲. انتظار مهمی که از سمفای جدید می‌رود آن است که اطلاعات تخصصی و جزئی‌تری از سینما بروز دهد. تا قبل از سمفا، موسسه سینماشهر، آمار دقیقی از فروش روزانه سینما ارائه می‌داد که علاوه بر ۳ فاکتور سمفا، مواردی چون پرفروش‌ترین سینماهای کشور در آن روز را نیز ارائه می‌داد که یک بانک اطلاعاتی داده بسیارمفید برای تمام مردم محسوب می‌شد اما سمفا، خود را خلاصه به فروش فیلم، تعداد مخاطب و تعداد سانس کرد و متاسفانه به اطلاعات دقیق‌تری مجهز نشد که امیدواریم این جامع‌نگری، در فاز جدید رونمایی از سایت جدید، لحاظ شود.

۵ پیشنهاد برای سامانه مدیریت فروش سینماها

۳. سمفا، ترمینال هماهنگی سامانه‌های فروش برخط است و این انتظار می‌رود که وارد مواردی چون بلیت‌فروشی نشود. هنوز خاطرات بلیت‌فروشی این سامانه در جشنواره فجر سه سال گذشته از یادها نرفته است. بنابراین رسالت‌های مهم‌تر و منطقی‌تری برای این ترمینال تعریف شده که راهبردی‌تر و اساسی‌تر از بلیت‌فروشی است.

۴. سایت سمفا، تا پیش از این، از یک باگ اطلاعاتی بزرگ رنج می‌برد. بدین ترتیب که وقتی آیکون فروش امروز انتخاب می‌شد، به جای آن‌که بلیت‌های خریداری‌شده برای سانس‌های همان روز را نمایش دهد، حتی پیش‌فروش بلیت روزهای آینده را در این زمینه به نمایش می‌گذاشت و به اطلاعات آماری اشتباهی می‌رسید که سبب می‌شد تا رسانه‌ها، اطلاعات اشتباهی را در زمینه فروش روزانه آثار و تعداد مخاطبان و سانس‌ها منتشر کنند. مثلا اگر فردی در روز شنبه، بلیت روز یکشنبه را خریداری می‌کرد، اطلاعات آن خرید برای روز شنبه به ثبت می‌رسید. البته که با ترفندهایی می‌شد متوجه شد که فروش خالص و درست یک روز، به چه میزان است اما این روش، از طریق کلیک بر روی فروش امروز که ساده‌ترین روش ممکن بود، میسر نمی‌شد. جای امیدورای است که این باگ اطلاعاتی بزرگ، در نسخه جدید برطرف و تسهیل شود.

۵. سمفا تا پیش از این، اطلاعات مربوط به ۳ سال آخر را نمایش می‌داد که حتی در برهه‌ای، اطلاعات مربوط به سال ۹۸ نیز از روی سایت برداشته شد و تا پایان نیز برنگشت. مطلوب است که سمفا به‌عنوان جامع‌ترین و تنها سایت آماری این حوزه، حداقل تاریخچه فروش آثار سال‌های دهه ۹۰ را روی سایت بارگزاری کرده تا عنوان پایگاه جامع داده، برازندگی بیشتری برای سمفا داشته باشد و دست پژوهشگران، روزنامه‌نگاران و علاقمندان به سینما برای دسترسی به اطلاعات موثق این حوزه، باز باشد.

اینها، ۵ راهکاری است که قابلیت اجرایی چندان پیچیده‌ای ندارند و می‌توانند سمفا را به‌عنوان شاهراه اطلاعاتی و مالی درست و بهینه برای مردم، اهالی سینما و مدیریت سینمایی کشور مطرح کند. تنها در این صورت است که سمفا، به همان سایت اطلاعاتی و مالی جامعی تبدیل می‌شود که از ابتدا با همین نیت و انگیزه آغاز به کار کرد اما هیچ‌گاه نتوانست چنین قابلیت‌هایی را در خود مشاهده کند.