پایگاه خبری شاینا |shaina

یلدا جبلی: جمشیدیه فیلم آپارتمانی و دورهمی نیست

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۵:۱۱

نشست خبری فیلم جمشیدیه در ششمین روز از جشنواره سی و هفتم فجر در پردیس سینمایی ملت با حضور عوامل فیلم، برگزار شد.

به گزارش شاینا: در این نشست، یلدا جبلی کارگردان فیلم جمشیدیه با رد شعاری بودن بازی‌ها در این فیلم گفت: برایم عجیب است که می‌گویند این فیلم شعاری است. اگر می‌خواستم فیلم شعاری باشد، قطعاً رفتار دیگری داشتم و حرف‌های دیگری می‌زدم.

جبلی در مورد بازی کیومرث پوراحمد در نقش پدر گفت: بازی آقار پور احمد در این فیلم را از نکات مثبت فیلم می‌دانم . در نمایش‌های مردمی، تماشاگران بازی وی را دوست داشتند. زمانی که به وی پیشنهاد بازی در این نقش را دادیم به ما لطف کرد و  با ما همکاری کرد، فکر می‌کنم این بهترین انتخاب بود.

یلدا جبلی در ادامه در واکنش به نسبت دادن قصه فیلم به موضوع بازجویی و دادگاه گفت: داستان جمشیدیه قطعاً قصه دادگاه و بازجویی نیست. در چنین قصه‌هایی هرکس تلاش می‌کند شکلی از داستان را نشان دهد. یکی از زاویه بازجویی، دیگری با تمرکز بر موضوع زندان و یکی هم با نمایش تلاش برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول. ما هم  تلاش کردیم از این زاویه به داستان نگاه کنیم.

جبلی در پاسخ به یکی از سئوالات در باره فیلم‌های دورهی و آپارتمانی پرسید: به نظر شما  جمشیدیه یک فیلم دورهمی در آپارتمان ساده است؟ من این طور فکر نمی‌کنم. البته قصه‌های آپارتمانی مورد علاقه من است اما ترجیح دادم پیگیر آن نشوم. در این بین گاهی اوقات برای فیلمساز شرایطی ایجاد می‌شود که علی رغم میل باطنی به سمت ساخت چنین فیلم‌های برود. بسیاری از فیلمسازان دوست دارند هر آنچه که در تخیل آنها می‌گذرد و می‌توانند روی کاغذ بیاورند، به تصویر هم بکشند اما این برای همه آنها امکان‌پذیر نیست.

وی تاثیر سابقه همبازی بودن سارا بهرامی و حامد کمیلی را در انتخاب این بازیگران تایید کرد و گفت: با تأیید این که سابقه همبازی بودن حامد کمیلی و سارا بهرامی بر انتخاب آنها به‌عنوان بازیگران فیلم تأثیر داشته است گفت:  برایم مهم بود که زوج ترانه و امیر، چهره‌های آشنایی برای تماشاگر باشند. با توجه به اینکه برای نشان دادن روابط زن و شوهر محدودیت‌هایی داریم، آشنا بودن این زوج برای تماشاگرمی‌تواند پشتوانه خوبی برای مقبولیت نقش ها نزد تماشاگر باشد.

جبلی در ادامه در مورد موضوع فیلم گفت: فیلم‌های کمی نیستند که راجع به مسئله قصاص و تصادف حرف می‌زنند اما مسئله جمشیدیه، قصه دیگری است و موضوع دیگری در آن مطرح است. البته برای بیان این دغدغه، انتخاب این راه، راه آشنایی بود. یکی انتخاب می‌کند که دادگاه را نشان بدهد، دیگری انتخاب می‌کند که زندان را انتخاب کند و دیگری درگیری‌ها را به ‌تصویر می‌کشد. من به‌عنوان کارگردان برای ساخت جمشیدیه این راه را انتخاب کردم.

کارگردان فیلم درباره ایده اولیه فیلم نیز گفت: جرقه این فیلم براساس یک داستان واقعی در ذهن من زده شد. من شاید در بیشتر از 50 دادگاه حضور داشتم. تنها دادگاه‌هایی برای ما آشنا است که به فضای درگیری و طلاق و چاقوکشی می‌پردازد، به همین دلیل خیلی از چیزهایی که از دادگاه‌ها می‌شناسیم با حقیقت ماجرا فرق دارد. خروجی جمشیدیه به‌شدت تحت تأثیر تحقیقاتی است که در این زمینه داشتم.

محمدصادق آذین تهیه کننده فیلم درباره چگونگی حضور خود به عنوان تهیه کننده در این فیلم از تاثیر فیلمنامه بر وی گفت و ادامه داد: من نمی‌توانستم که در نقش تهیه‌کننده حضور داشته باشم و زحمت کل فیلم و اجرای طرح را آقای فردین خلعتبری به‌عهده گرفتند. هدف من از ورود به این اثر، کمک برای ساخت یک فیلم اجتماعی خوب بود.

علیرضا مظاهری