پایگاه خبری شاینا |shaina

هوتن شکیبا: به سیمرغ هم فکر کرده ام

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۶:۱۱

نرگس آبیار در نشست خبری فیلم شبی که ماه کامل شد از انگیزه خود در این فیلم برای بیان تفاوت بین مردم بلوچ و گروه‌های تندرو و افراطی در سیستان و بلوچستان گفت.

به گزارش شاینا در این نشست خبری که با حضورعوامل فیلم در روز پنجم جشنواره فیلم فجر برگزار شد، نرگس آبیار از تغییر فضای کاری خود گفت و ادامه داد: دغدغه این فیلم سالها قبل در من وجود داشته و همواره اخبار حوادث تروریستی سیستان و بلوچستان را دنبال می‌کردم و هنگامی که طرح آن به من پیشنهاد شد با توجه به نگاه زنانه داستان آن را پذیرفتم.

قاسمی، تهیه کننده فیلم نیز درباره ساخت این فیلم گفت: این فیلم با توجه به لوکیشن‌های آن که خارج از تهران و ایران بود سختی‌های زیادی داشت. بخش عمده کار در سیستان و بلوچستان تهیه شد. وقتی ما در استانی غیر از تهران کار می‌کنیم کمبود امکانات نسبت به تراه کاملا مشخص است و امیدوارم امیدوارم استانهای ما نیز در زمینه امکانات فیلمسازی تجهیز شوند. بخش عمده سختی کار در پاکستان بود چرتکه آنجا بروکراسی عجیبی حکمفرماست. کار که به انتخابات پاکستان رسید اجازه کار به ما داده نشد و مجبور شدیم پاسکتان را ترک کنیم و برای ادامه فیلمبرداری به داکا رفتیم.

هوتن شکیبا هم درمورد بازی در این فیلم با توجه به روند تغییر شخصیت عبدالحمید گفت: نقش سختی‌های خود را داشت و کاراکتر هم باید به شکلی تغییر می‌کرد که قابل پذیرش باشد.

شکیبا در ادامه ازاینکه به سیمرغ نیز فکر کرده است گفت و افزود: اما اینکه تا اینجا همینکه بازی من، نظر بسیاری از منتقدان و مردم را جلب کرده است برای من کافی است و بسیار خوشحالم.

فرشته صدر عرفایی ضمن اینکه در ابتدای صحبت‌هایش با تشویق خبرنگاران همراه شد در واکنش به صحبت‌های مجری درباره شناخته نشدن وی در نقشی که در فیلم دارد گفت: فکر می‌کنم این شناخته نشدن در نقش را مدیون کارگردان هستم چرا که این نقش را خوب نوشته بودند. ایمان امیدواری هم با طراحی گریم بی‌نظیر خیلی به من کمک کرد.

قاسمی درباره شکایت خانواده منصوری از فیلم توضیح داد: ما با این خانواده در ارتباطیم و خبری مبنی بر شکایت آنها نشنیدم. ضمن اینکه قرار است در یکی از اکران‌های فیلم نیز حضور داشته باشند.

آبیار درباره اینکه آیا بهتر نبود کار کوتاه‌تر باشد یا نه گفت: سینمای ما به فیلم 90 دقیقه‌ای عادت کرده است و این خوب نیست. ما نمی‌توانیم سیر تحول یک انسان را در 90 دقیقه خلاصه کنیم. اگر من این زمان را کوتاه می‌کردم امکان همذات پنداری توسط مخاطب فراهم نمی‌شد

آبیار در ادامه این نشست درباره نپرداختن به موضوع دستگیری ریگی گفت: موضوع من دستگیری ریگی نبود. قصد من نشان دادن نگرشی بود که می‌تواند حتی منجر به نابودی عشق شود. متاسفانه از 11 سپتامبر به بعد شاهد شیوع این نگرش هستیم و برای من مهم بود به آن بپردازم. این فیلم را به‌خاطر مردم بلوچستان و رنجی که به خاطر گروه‌های افراطی می بینند، ساختم. مردم آنجا دوست داشتند فیلمی ساخته شود که آنها را از افراطگرایی دینی جدا کند و یا طایفه ریگی ریشه عمیقی در سیستان و بلوچستان دارند و حتی مبارزاتی با استعمار دارند و آنها را باید از شخص عبدالمالک جدا کرد.

کارگردان فیلم در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود، چرا فقط شما می‌توانید وارد چنین موضوعات و عرصه‌هایی برای فیلمسازی با موضوعات ارزشی شوید و نه دیگران گفت: من هم هر فیلمی که بخواهم نمی‌توانم بسازم. فیلمسازی کار سختی است اما گاهی منتقدان با این گونه مسائل و سئوالات با اثر ساخته شده بی‌رحمانه رفتار می‌کنند و خستگی به تن همه می‌ماند. ما در فضای شرجی و گرم کار و در شرایط بسیار سخت و بدون امکانات این فیلم را ساختیم. من به همه همکاران خود احترام می‌گذارم و با این کلمه ارزشی برای موضوعات برخی فیلم‌ها مخالفم چرا که چنین تعریفی از نظر من نسبی است.

وی درباره منابع اطلاعات ساخت فیلم نیز گفت:‌ تصاویر آرشیوی درباره سوژه فیلم کم است. منابع من سایت‌های خبری داخلی و خارجی بودند، حتی سایتهایی که مخالف جمهوری اسلامی بودند. ضمن اینکه مصاحبه با مردم بلوچ نیز مفید بود و آنها به من بسیار کمک کردند.

قاسمی تهیه کننده فیلم درباره سئوال دیگری مبنی دوستی وی با برخی متهمان فساد بانکی و ابهام در سرمایه فیلم گفت: من بارها به این موضوع پاسخ دادم. صددرصد فیلم محصول موسسه هفت هنر ماندگار است و سرمایه آن توسط شخص بنده و دو تا از دوستان من مهیا شده‌است.

علیرضا مظاهری